lørdag den 13. april 2013

Hæklet fisk - DIY


På mit arbejde skal vi sige farvel til en kollega. Hans store passion er at fiske, så derfor skal han have et gavekort til den lokale fiske-gear-forretning. Derfor fik en anden af mine kolleger den super fine ide at lave en fiskedam til ham, hvor vi alle kunne bidrage med en lille fisk i karton o.l., hvor gavekortet så kan fiskes op fra.

Jeg har selvfølgelig hæklet en fisk. Da jeg ikke lige synes, at jeg kunne finde en opskrift, der helt passede til det, jeg havde i hovedet, måtte jeg jo selv finde på. Jeg synes, at den er blevet ganske sød.

Opskriften er temmelig simpel. Jeg har hæklet i dobbelt bommulsgarn og brugt nål 5. Min fisk måler ca. 9 cm. i længden.

Krop:
Slå 10 lm op. Vend. lav 1 fm i 2. m fra nålen, 1 hstm, 6 stm, 4 stm i den sidste maske. Forsæt rundt på den modsatte side af arbejdet: 6 stm, 1 hstm. Sammel med 1 km.

Herefter laves halen:
Forsæt med 6 lm. Vend og lav 1fm, 3 stm, 1 fm og 1 km i den samme maske, som km fra før. Lav igen 6 lm. Vend og lav 1 fm, 3 stm, 1fm og 1 km i den samme maske som de andre km.

Nu hækles der fm hele vejen rundt om kroppen. I den forreste maske over munden laves der 3 fm i samme maske. Slut af med en km i den samme maske som de øvrige km. Hæft.

Lav en fisk magen til.

Øjne (1 tråds bomuld på nål 2):
Lav 5 fm i en magisk ring. sammel med en km. 2 fm i hver maske = 10 m. Afslut med en km. Hæft. Broder med sort bommuldsgarn midten af øjet og lav et magen til. Sy øjnene på hver fiskekrop og broder en mund med sort garn.

Sidefinne (2 tråde bommuldsgarn nål 5):
Lav 6 lm. Vend og lav 1 fm, 3 stm, 3 stm i den sidste m. Forsæt rundt på den modsatte side af finnen med 3 stm og en fm. Afslut med en km og hæft. Lav en magen til. Hæft finnen på fiskekroppen bag ved øjet med garnenden.

Sy de to fiskekroppe sammen. Start med halen og forsæt rundt om kroppen. Inden du lukker af, kan der puttes lidt fyld ind i kroppen (ikke halen), så den får lidt form.

God fornøjelse :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar