søndag den 18. maj 2014

Plus-plus på garnkontoen



Endnu et tæppeprojekt har nået til sidste hæftede ende. Mit Yarnfreak inspirerede Plus-plus tæppe, som jeg søsatte i februar, er nu færdigt. Jeg en temmelig imponeret over egen hurtighed, og jeg har endda haft en del projekter ved siden af. Men lapperne har simpelthen været en fornøjelse at hækle, så lige pludselig var jeg i mål. Jeg har nydt, at de har været små og overskuelige, så der kunne snildt produceres en tre fire stykker på en aften på autopilot med serier på TV. Jeg har nydt de dejlige farver og elsker dem hver især og når de sammen komplimenterer hinanden. Jeg har nydt garnets blødhed og kan allerede nu se flere projekter i denne kvalitet i fremtiden. Jeg har nydt at lægge brikkerne op og hækle dem sammen efter den skitse, som jeg lavede, inden jeg bestilte farverne hjem.


168 lapper blev det til i 8 farver. Opskriften er fra Lutteridyl, der har en meget udførlig DIY. Garnet er en blanding af Coast fra min lokale butik og Rasmillas Yndlingsgarn. Det er den nøjagtigt samme kvalitet garn, blot med forskellige navne, og jeg kan ikke se forskel på indfarvningen i de nøgler, hvor jeg har suppleret op i den samme farvekode hos Rasmilla. Lapperne er hæklet med dobbelt tråd, og jeg kunne få syv eller otte lapper ud af et nøgle, hvor jeg tog begge tråde fra.

-

Lapperne er hæklet sammen på bagsiden med fastmasker i de yderste maskeled. Der er en god vejledning her. Jeg valgte at lave fastmaskehæftningen på tæppets vrangside, fordi jeg syntes, at plus-plus effekten træder bedst frem, når sammenhæftingen er næsten usynlig, men bagsiden er nu også ret flot. Jeg har hæklet tæppet sammen i lange baner, først på den ene led, og så på den anden led. På den måde slap jeg for, at hæfte rigtigt mange ender. Alle de løse ender i kanten af tæppet hæklede jeg med rundt, da jeg lavede kanten af 3 rækker fastmasker. Tæppet måler 180 x 125 cm.


Sabotøren har allerede tilranet sig den nye tæppe og er betaget af alle farverne (særligt den lyserøde, men den er da også skøn).


Nu er spørgsmålet så, om tæppeprojekt nr. 3 skal på tegnebordet. Min mand sukker dybt og siger, at vi ikke har brug for flere... men man skal da aldrig gå ned på hæklede lappetæpper, vel ;-)


2 kommentarer:

  1. Nøj hvor er det et fint tæppe - jeg har længe gerne ville igang med et også (evighedprojekt for mig dog :-)) - så tak for de mange links :-)
    Mvh
    Karin

    SvarSlet
  2. Hej Karin, Tusind tak. Det er bare så lækkert et tæppe :-) Jeg er heller ikke altid den hurtigste til at få gjort tingene færdig, men lige disse lapper har været ren terapi for mig at hækle, så det er gået lynhurtigt :-) Det er praktisk, at man kan have lapperne med overalt, fordi det ikke fylder meget i tasken med et nøgle garn og en hæklenål i forhold til et tæppe hæklet i et helt stykke eller et stort strikketøj :-)

    SvarSlet